Copyright (c) 2015
All Rights Reserved by the Artist
siren eun young jung




마스터클래스 A Master Class

단채널 비디오, 10’ 3”, 2010

배우 이등우 
연출/촬영/편집 정은영

스크립트

남자역할을 맡으며는, 그 남자역할은..그...그걸 뭐라그럴까.. 남자같은 그 포즈와.. 또..그..카리스마를 좀 보여줄 수 있는 그걸 연구를 해야해.

(창)저어리 가거라 뒤태를 보자.

내가 원체 좀 몸이 왜소하다 보니까. 좀 오바를 많이 하지. 가다를 많이 재지. 이렇게 해야 좀 강해 보일까..이렇게 해야될까.. 포즈를 많이 취하죠.

(창)이만큼 오너라 앞태를 보자.. 너와나…유..

서서.. 뭐 거울보면서도.. 이렇게 해야되나… 어떻게 잡아야 되나..이런 포즈를 많이 연구를 하지.. 이렇게 거울보고이장면은..이렇게 해야될까.. 또 눈 힘으로도 많이 하고.

(창)유정허니 어찌 아니가 다정허리

강렬한 표현은.. 장면마다....인제 포즈와.. 몸이 좀 적잖아.. 남자로서.. 그르니까...인제 더..어떻게 해야.. 저 남자같은 포즈를 보여주면 객석에서 남자로 알고 ..할수 있을까..

(창)우리 연분은 천정이니 만년을

연구를 많이 해. 많이 하고.. 대사는.. 상대방 대사는 다 못외워도 왠만하면 이어나가는 것은.. 완전히, 내가 알아야 호흡이 되니까.. 이 장면은 어떻게 포즈를 취해줘야겠다.. 저 장면은 어떻게 포즈를 하는게 나을까.. 혼자 연구를 해물론 배우들은 다 그렇게 하겠지만.

(창)간들 변할 소냐 어허 둥둥 내사랑

무용가 선생들이.. 그 .. 내 무용을 좋아하시는.. 그거는.. 내가..좀 뭐랄까.. 남성적인 춤으로.. 그거를 좋아하시는가보다. 그건 좀 누구든지 흉내내기는 좀 어렵지 않는가..

나는 남자역할을 많이 했고, 남자를 하던사람이니까. 춤을 춰도 한량무가 다르지..

남자의 끼도 좀 있어야하고.. 남성적인면..이렇게 볼 때.... 좀 뭐..이렇게 서있어도..좀 .걸음을. 움직일 때.... 이렇게.. 기집애들 같으면.. 뭐 이렇게, 아무케나 서도, 서서움직이면 기집앤데.. 남자들은 이렇게 걷는것이 좀..어려워.

남자니까, 이런 동작..이라든지. 뭐 또 뭐..이렇게 돌았다든지..

이런..서있는 포즈라든지.. 포즈 자체.. 고런 것을 연구해야해. 옛날에는, 더러, 극을 많이 쫒아다니고..같이 생활하고..이러시니까.. 배우 선배님들이 그렇게 배워왔고..

남자는 주역이나 악역이나 남자가 남자같아야지.. 계집애 같으면 그 연극 죽여버리는거야.. 다 망치는 거야.

많이 그렇게 접해지지를 않거든.. 여자로서 남자의 생활을.. 연극은 밤낮 따라다녀야만 배우고 할텐데. 그런 자리가 안돼다보니까.. 좀 남자를 키우는 것이 어려워. 그러다보니..

간다든지.. 걸어간다든지. 뒤로 돌아서 간다든지.. 그런 동작을 가르치지.

다 이제.. 그 남성적인 것은 강한 면을 보여 준다고… 부드러운 면은 자연히 본색이 여자기 때문에 더.. 남자들보다 더 부드려운 면이 있었지 않나.. 그니까.. 사랑하는 장면이라든지..할때는 ..거 ..여자기 땜에 서로 여자기 때문에 더 부드럽고 아름다운 사랑을 보여줄 수 있지 않나..이런 생각이 드네..

(대사)춘향아..! 춘향이랑 감정이 서로 통해..그러면 쫒아가서 서로 끌어안는…

본인이 여자기 때문에.. 서로 사랑하는게 좀 부드럽지 않나. 여성국극의 매력은 고런것이 좀 있을 것이고.. 여자기 때문에, 더..남 볼때 강한면은 더 강하게.. 과장하는 것이 아닌가..

여자하고 이별을 하면 그.. 아련한.. 뭐 애틋한..절망의 ..뭐 그런 느낌을 보여줘야되고..또.

단막극에서 내가 무용을 보여줬는데, 그 무용을 보고.. 뛰어왔어.. 와서.. 남잔줄 알았다고.. 나를 딱. 보고. 밖에서. 나를 보고 남자분인줄 알았어요..라고.

자기 기집을 그렇게 해놨으니 얼마나 화를 내겄어. 나라도 망칠놈이다..(대사) 변학도는 듣거라..

남자로 알고 또.. 매달리는 분들도 더러 있더라고.. 남자로 착각하고 여자가 결혼해 달라는 사람도 있고… 또 등등 그러죠..

또 사랑할때는 부드럽게 해라… 응.. 그런 아름다운 것이 또 있어야되고..

생활이 연극이다 보니까.. 우리의 생활이 전부 연극이다보니까.. 연결이 되죠. 감정이 있어야 소리가 되고. 내 전공이 판소리지만 연극을 알아야만 ..또 그.. 부드러운 맛을 낼땐 내야되고. 강할땐 강해야되겠고. 소리에 감정이 없으면 안되겠지..

(창)뭣이...이이이.. 이래야되는데..이이이이..하고 감정없이 이놈을 밀어버리면 안된다......

국극에다가... 그냥...빨리 성장만 하면, 나도 저렇게 임춘앵 선생님 같이 멋있는 남자가 되봐야지.. 그렇게 생각을 하다가 성장을 했으니까. 그 꿈을 못버리고. 그 언니가 또 단체를 다녔던 사람이라.. 같이 하자..어쩌자. 막… 그래서 한번은 단체를 꾸미느라고.. 꾸며서 갈 준비를 다 하고 있는데.. 선생님이 자꾸 반대를 하시니까.. 박녹주 선생님이 반대를 하셔서.. 그래서.......도망을 나왔어...

(창)둥둥둥 내사랑 어허 둥둥 내사랑아 (멈춤) 저리가거라 뒷태를 보자 이만큼 오너라 앞태를 보자(멈춤) 너와 나와 유정허니 어찌 아니가 다정허리 우리 연분은(멈춤) 천정이니 만년을 간들 변할 소냐 어허 둥둥 내사랑.

 

A Master Class 마스터클래스

Single channel video, 10’ 3”, 2010

Staging Deung Woo Lee
Directing/Filming/Editing siren eun young jung

Script

When I act the male role, male role.....how can I say... like.....has to study how to show men’s attitudes and Charisma.

(song) Step over there, I can see your feature of back.

Because I’m small, I try to be overacting. Like show my gesture up. How can I look powerful?... like this? Like it? Trying to made various poses.

(song) come over here, I can see your front. You and I have....

Standing... and Seeing my poses reflected in the mirror, examine poses... is it ok if I show like this?.. also eye-catching..

(song) have loved each other, we are obviously intimate.

Powerful expression... in every scene... with poses... you know my body... is bit tiny as a men... well... how I can do something like man.... How do I show male-like poses if the audiences see me.......she is a man.

(song) Cause our love is given from god, for thousand years...

Research very much. Lines.... even though I do not remember another role’s lines, I can get almost, especially connected mine, It can be dialogues... I research alone, about acting... of course almost actors are do that.

(song) even it is not changed, oh my darling, oh my.

Most of dancers.. like my dance. Well...you know... I dance man’s way... I think they love my masculine dancing. It is very unique. Nobody can really copy that.

I actually played male role, so my dance is different from others......

Need some talent of man... like masculine character...if you just stand like this, bit...like it. Girls just look girl if they walk and move. But for men.... it is little bit difficult to walk like this.

Because of Man, do this movement...or turn like it...

This standing pose.. pose itself, should be trained. Long ago, actors often follow many theaters... even more live together with actor’s group... so senior of players learned in it....

Man, whether he is leading role or supporting role, is just like a girl, the theater is totally failed... it’s... disaster.

We, as women, can not be familiar to men’s life... we may learn well if we can be in the play troupe all the time... it’s not possible now a days... It is very hard to teach and train male role....

I can teach...the movement.....like walking...turning...

Well.... the masculinity shows the powerful mood up..... I am a nature woman so that I have more ..... softness...than real man have... you know... when I act love scene, you know.....cause we are all women...... softer and more beautiful love....between us.... I can create. I think.

(lines) Chunhyang! We are on the same mood...... then.. go behind her and hug each other...

They are women... so their love is softer.. that’s why Yeosung Gukgeuk is so attractive.... besides, we, because of women, exaggerate for powerful scene.

If I part with a girl... you know... the..faint.... despair.... something like that mood I have to show...and..

One day when I showed dancing in short-small stage, somebody run to me after that...and said I recognized you are a man... ...thought you’re completely a male...

How much is he angry when Byeonhakdo made his girl like that...? He could ruin even the nation... 
(lines)Litsen, Byeonhakdo !

There are some women who often beg for love.... sometimes beg for marriage to me that they are deceived as I am a man..... that kind of anecdote, and so on....

Be softer when you play in love scene... you know.. it needs such a beautiful thing....

As our life is just whole theater... it is relevant. Emotion is significant, during singing. Though my major is Pansori, I think we need to know the play.... the feeling of play... if there is not a emotion in singing... no way.

(song) Blah Blah ...ahahah... it’s right. Wrong, like... ahahahah... without emotion.

On Yeosung Gukgeuk.....I just... I just would be a dandy man, like Yim, Chun Aeng, if I were fast grown up. I really wanted to be all the time. I treasured the dream. A lady I know suggested organizing a theater group to me. She has some experiences of Yeosung Gukguek troupes. She leaded me to do it anyway. ...but my teacher, Park, Nok Joo is against me... she did...strongly..repeatedly..... so I came out...

(song) Oh my beloved, oh my darling, (pause) Step over there, I can see your feature of back.
Come over here, I can see your front. (pause) You and I have loved each other, we are obviously intimate. Cause our love is (pause) given from god, for thousand years, even it is not changed, oh my darling, oh my.